Gestalttherapie en Coaching en EMDR

Colenbranderstraat 60
6921 NG Duiven
lid: NVAGT, NAP, ECP

0316-263415
mvdaa53@gmail.com

Therapiepraktijk sinds 1982 voor

  • Individuele therapie
  • Relatietherapie
  • EMDR
  • Coaching en Supervisie
  • Persoonlijke ontwikkeling

Bereikbaarheid
Voor meer informatie, het aanvragen van een folder of een afspraak kunt u mij bellen van dinsdag t/m donderdag.
Werktijden:
dinsdag t/m donderdag van 9 tot 18 uur. Op aanvraag op dinsdagavond tot 21 uur.
Mijn praktijk is goed bereikbaar zowel met de auto (parkeren voor de deur) als met openbaar vervoer: Bus: lijn 60 +3 minuten lopen en trein
+15 minuten lopen.

Over mijzelf:
Ik ben Marian van der Aa, geboren in Almelo (1953) in een katholiek middenstandsgezin als één na oudste van 6 kinderen. Ik ben getrouwd sinds 1976 en we hebben twee volwassen kinderen en vijf fantastische kleinkinderen.
Mijn praktijk ben ik begonnen in 1982 als Praktijk voor Vrouwenhulpverlening, met name gespecialiseerd in eetstoornissen en traumaverwerking. Sinds 1992 ben ik gestalttherapeut sinds 2016 ook EMDR Master Practitioner.

Opleidingen:
Na een HBO opleiding aan de Sociale Academie ‘De Horst’ (1977), heb ik in 1986 de ‘Voortgezette Opleiding: Vrouwen en Welzijn’, afgerond met een scriptie over hulpverlening aan vrouwen met een eetstoornis.
Daarna volgde ik de opleiding voor Gestalttherapie bij BOLT waar ik in 1992 afstudeerde. Sinds 2003 ben ik erkent supervisor bij de NVAGT.
In de loop der jaren heb ik vele trainingen en workshops gevolgd o.a. op het gebied van traumaverwerking, eetstoornissen, burnout, groepstherapie, relatietherapie, lichaamswerk, meditatie, diagnostiek en psychopathologie, familie-opstellingen, Emotionally Focused therapy (EFT) en EMDR Master practitioner.

Mijn werk:
Mijn werk als therapeut en coach vind ik erg inspirerend, het blijft boeiend om mensen die vastgelopen zijn weer in beweging te zien komen en dit proces te mogen begeleiden.
In de kern blijkt dat veel mensen vastlopen omdat ze vooral sterk en flink moeten zijn ten koste van hun werkelijke behoeften. Daardoor raken mensen het contact met zichzelf en met hun omgeving kwijt. In het Gestaltproces leer je stil te staan bij jezelf, meer naar je eigen behoeften te luisteren en zo weer in evenwicht te komen met jezelf en je omgeving. Voorwaarde is verantwoordelijkheid willen nemen voor het eigen leven NU. Zolang mensen zich slachtoffer voelen van verleden en omstandigheden, kunnen zij niet op eigen benen staan.

Beroepsverenigingen:
Ik ben lid en supervisor van de Nederlands-Vlaamse Associatie voor Gestalttherapie en Therorie: de NVAGT en van Europese Associatie voor Gestalttherapie en Theorie: EAGT.
Daarnaast ben ik lid van de Nederlandse Associatie voor Psychotherapie: NAP en ik ben houder van het Europees Certificaat voor Psychotherapie: ECP, registratie nr. 315
Aangesloten bij Samenwerkende EMDR therapeuten, www.emdr-therapeuten.nl.

In het kader van de wet Wkkgz ben ik aangesloten bij een onafhankelijke klachten- en geschillen commissie SCAG (Stichting complementaire en alternatieve geneeswijzen) www.scag.nl Kamer van Koophandel Nr.09201643

Ik werk conform de wet AVG en WGBO en de ethische code van de NVAGT.
Voor mij als therapeut geldt op grond van de ethische en beroepscode en het wettelijk geregeld medisch beroepsgeheim een
GEHEIMHOUDINGSPLICHT.

 NAP logo2016ECPlogo 2016

Zorgverzekeraars:
De meeste zorgverzekeraars vergoeden gestalttherapie gedeeltelijk of tot een bepaald maximum in een aanvullend pakket, onder de noemer Complementaire zorg.

U hoeft hiervoor niet uw verplichte eigen risico voor aan te spreken.

Tarieven:
Korte kennismaking (15 min): gratis
Individuele therapie, per uur: €80,-
Relatietherapie p.p. per uur: €55,-
Coaching/Supervisie per uur: €100,-

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Relatietherapie

In alle relaties is wel eens een crisis, dat hoort erbij en meestal kom je daar samen wel uit. Verschillen en irritaties zullen er ook altijd zijn, maar soms lijk je zo ver uit elkaar gegroeid dat je elkaar niet meer kunt bereiken. Elk gesprek loopt uit op een knallende ruzie, of je praat helemaal niet meer omdat het toch tot niets leidt. Elke poging om het patroon te doorbreken mislukt, de verwijten vliegen over en weer, evenals de oude koeien en soms zelfs het servies.

Emotionally Focused Therapy (EFT)

In 2009 heb ik kennis gemaakt met de werkwijze van Sue Johnson: Emotionally Focused Therapy ofwel EFT, tijdens een opleiding relatietherapie in Antwerpen. Deze werkwijze spreekt mij zeer aan omdat die uitgaat van de behoefte aan veilige verbondenheid in de volwassen relatie.
Dit gevoel van veilige verbondenheid wordt vaak bedreigt door negatieve communicatie tussen de partners. Waarbij de ene partner vaak de rol van de aanklamper heeft en de ander rol van de terugtrekker, rollen die elkaar tijdens ruzies nog weer versterken. De meeste ruzies zijn echter een vorm van protest tegen het verlies aan emotionele verbondenheid.
Woede, kritiek, eisen; het zijn eigenlijk allemaal noodkreten naar de geliefde, oproepen om zijn of haar hart open te stellen, om de partner emotioneel weer terug te winnen en het gevoel van veilige verbondenheid te herstellen.
In EFT functioneert de therapeut als gids en helpt de partners hun emotionele beleving onder woorden te brengen. In de eerste fase ligt de nadruk op de-escalatie van de negatieve communicatie. In de tweede fase gaat het om veranderen van het interactieproces waarbij de terugtrekker meer betrokkenheid zal ervaren en de aanklamper/ beschuldiger meer mildheid. Tot slot gaat het erom dat het paar elkaar weer in het hart kan toelaten en de liefde weer kan stromen.

(zie ook: “Veilig verbinden” en “Houd me vast” van Sue Johnson)

Burnout

Veel mensen nemen in deze jachtige samenleving geen tijd meer om af en toe stil te staan bij zichzelf: Waar ben ik mee bezig? Is dit wat ik wil met mijn leven? Waarom loop ik (steeds) vast in mijn relaties of werk? Waarom ben ik zo moe en heb ik nergens echt lol in?

We gaan vaak maar door zonder echt te luisteren naar ons gevoel. Pas als er lichamelijke klachten ontstaan dwingt je lichaam je tot een pas op de plaats. In feite zit je dan al in de alarmfase: de stress heeft zich vastgezet in je lijf en kan chronisch worden, dat leidt uiteindelijk tot burnout.

Burnout is de zwaarste vorm van het chronisch stress syndroom.
Het is eigenlijk een fysiologisch verhaal: Bij hoge werkdruk en veel stress produceert je lichaam o.a. extra stresshormonen en adrenaline, daardoor kun je langer doorgaan. Om te herstellen van deze extra inspanning heb je meer tijd nodig want die hormonen blijven nog dagen in je bloed zitten.

Neem je de tijd niet om te herstellen dan raakt het hormonale evenwicht verstoord. Een te hoog stresshormonen niveau houdt je in een constante staat van paraatheid, dit leidt tot nog meer vermoeidheid. Alsmaar doorgaan leidt uiteindelijk tot chronische stress. Hier kom je met gewoon uitrusten of een paar weken vakantie niet meer uit. Het is echt nodig om de hulp in te roepen van een coach of therapeut die gespecialiseerd is in burnout en chronische stress.

Een gefaseerde aanpak op verschillende niveaus is noodzakelijk:

  • Fysiek herstel
  • Revitalisering
  • Emotioneel herstel
  • Reïntegratie
  • Terugvalpreventie 

De basis van het herstelproces is: meer stilstaan bij jezelf, leren naar je lichaam en je behoeften te luisteren en zo weer in evenwicht te komen met jezelf en je omgeving.

Eetstoornissen

Anorexia, bulimia en obesitas of BED (Bing Eating Disorder) zijn overlevingsstrategieën waarin eten de rol speelt van beheersmechanisme (anorexia), uitlaatklep (bulimia) of troost (obesitas, BED).
Eetstoornissen gaan vaak gepaard met een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen en een zeer negatief zelfbeeld.
Eten of niet eten is een vorm van indirect verzet, een manier om het leven vol te houden, hoe tegenstrijdig dat soms ook lijkt.
zie voor meer informatie over eetstoornissen www.weet.info

Mijn specialisatie op het gebied van eetstoornissen is o.a. gebaseerd op mijn eigen ervaring met anorexia en bulimia, en inmiddels ruim 30 jaar praktijkervaring. Deze ervaringsdeskundigheid heeft een aantal voordelen, zowel voor mij als therapeut als voor de cliënt: met name een groter begrip en inlevingsvermogen van mijn kant en daardoor een lagere drempel voor de cliënt. Hierdoor zal er sneller een vertrouwensrelatie ontstaan.

De belangrijkste aandachtspunten in de therapie zijn:

  • Opbouwen van meer zelfvertrouwen en een eigen identiteit
  • Bewust worden en veranderen van het ongezonde eetgedrag
  • Opbouwen van een gezonde relatie met het eigen lichaam
  • Bewust worden, verwerken en leren uiten van ingeslikte emoties

Traumaverwerking en EMDR

Mensen kunnen op veel manieren getraumatiseerd raken. Door mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik en/of oorlogsgeweld. Ook een ongeluk, ziekte, verlies, pesten, of een scheiding kan een
trauma veroorzaken. Er over praten, erkenning en troost vinden, zal verlichting geven, maar het is vaak een
pijnlijk en langdurig proces. EMDR kan helpen dit proces te verkorten en de scherpe kantjes van de heftige
emoties af te halen.

EMDR

Eye Movement Desensitization and Reprocessing afgekort EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. Vaak gaat het dan om herinneringen die zich blijven opdringen: in de vorm van herbelevingen, flashbacks en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties.
Men spreekt dan meestal van een Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS).
EMDR blijkt een zeer geschikte therapie te zijn bij PTSS. Er is al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van EMDR en uit de resultaten blijkt dat cliënten goed reageren op de therapie en dat de nare herinnering haar kracht en emotionele lading verliest. Het lijkt erop dat EMDR het natuurlijke verwerkingssysteem stimuleert en dat de bilaterale stimulatie leidt tot lichamelijke ontspanning, waardoor de nare herinneringen opnieuw, in een minder emotioneel beladen vorm in het geheugen worden opgeslagen.

Hoe gaat EMDR in zijn werk?
Bij EMDR wordt gebruik gemaakt van afleidende stimuli, (oogbewegingen, piepjes of trillingen of tikjes die afwisselend links /rechts worden aangeboden) Dit gebeurt in sets van 30 tot 60 seconden terwijl de cliënt zich concentreert op wat op dit moment het meest nare beeld is van het trauma en de gedachten en gevoelens die daar nu bij horen. Na een aantal sets zal het beeld en de bijbehorende gedachten en gevoelens steeds veranderen. De therapeut gaat net zo lang door tot het beeld geen naar gevoel meer oproept en de negatieve overtuiging (bijv. ik ben machteloos) is vervangen door een positieve (bijv. ik kan het aan). Bij een eenmalig trauma zijn een paar EMDR sessies vaak voldoende, bij een PTSS na langdurig misbruik, geweld of verwaarlozing, zal meer tijd nodig zijn.
Voor meer informatie kijk op: www.emdr-therapeuten.nl.